טיפים-עשה / אל תעשה בארוחת חג הפסח

מחר זה קורה!
כמה ניקינו, וחיכינו ובישלנו ( אני בכל אופן התחלתי כבר לפני יומיים !!) והנה, מחר מגיע בשעה טובה ומוצלחת, ערב פסח!
אבל רגע, לפני שאנחנו צוללים בהנאה גמורה לצלחת המטעמים ,ואח"כ לעוד אחת ולעוד אחת , ולקינוח כמובן , בואו לא נשכח שמאחורי כל ביס יש מספר. המספר הזה מייצג את הערך הקלורי של המזון שאנחנו אוכלים  , ובעיקר ניתן להמיר את הערך הקלורי לשעות הספינינג שנצטרך אח"כ כדי לשרוף אותו..
אז בשביל שלא נאכל עדלאידע  , ואח"כ נעבוד קשה כמו עבדים במצרים כדי להיפתר מהעודפים, איילת נדיב, דיאטנית קלינית בסטודיו C הואילה בטובה לנדב לנו מספר טיפים של עשה ואל תעשה לקראת הפסח , ואפילו הרכיבה לנו תפריט לדוגמא לערב הפסח וגם לימי החג שלאחר מכן!

מוכנות לשמור על הגזרה?
יאללה, צאו לדרך!

1.      בימי החג בהם הארוחה הגדולה היא בערב, יש לאכול ארוחת צהריים קלה.

      גם אם בארוחה אחת יותר קשה לשמור על המסגרת – חשוב לא להיגרר הלאה לאכילה בלתי מבוקרת בארוחות נוספות. יש לזכור כי מארוחה אחת חריגה לא עולים במשקל, מארוחה אחת ועוד אחת ועוד אחת… כן עולים במשקל !

2.      הקפידו על שתייה של 10 כוסות מים / משקה דיאטטי / תה צמחים לא ממותק ליום

      ערכו את תפריט סעודת החג כך שיתאים לכלל בני המשפחה ולאלו המקפידים על דיאטה. כללו בו ירקות מסוגים שונים במגוון צורות בישול, דגים ובשר.

3.      ערב ליל הסדר לא אמור להיות יום צום. מומלץ להקפיד לאכול את כל הארוחות כולל ארוחות ביניים, זה מונע התנפלות מאוחרת יותר. תקפידו לאכול ארוחה קטנה, כמו פרי ויוגורט רזה, לפני תחילת הסדר בכדי לא להגיע מאוד רעבים לארוחת החג.

  4.    מצות- מצה פחות משביעה מלחם, ולכן אנו אוכלים ממנה יותר בהשוואה ללחם.

הקפידו שיהיו בבית גם מצות קלות הדלות יותר בקלוריות, בנוסף הרבו בשתיים מים ובאכילת ירקות על מנת ליצור תחושת שובע.

מצה רגילה = 4 פרוסות לחם קל =  2 פרוסות לחם רגיל.

מצה קלה   = 2 פרוסות לחם קל  = 1 לחם רגיל.

 5.    ביצים- מאכלי פסח רבים מכילים כמויות גדולות ביותר של ביצים.

זכרו לקחת בחשבון את הביצים שבתוך מאכלי החג והקפידו על הכמות של החביתות, ביצים קשות וכו'. כל ביצה כ- 100 קק"ל.

    6.  קניידלך – כדור שווה לכ-100 קלוריות (יותר מפרוסת לחם!). לא חייבים לוותר על אכילת הקניידלך אך מומלץ לצמצם את הכמות.

    7. שמן- מאכלי חג רבים הם מאכלים מטוגנים, לביבה קטנה מכילה כ-250 קלוריות. השתדלו להמעיט באכילת מזונות מטוגנים ולהעדיף אפיה ובישול. במידה ומטגנים מומלץ להשתמש בתרסיס שמן.

  8.    עוגיות הפסח– עשירות מאוד בשומן. הבוטנים והקוקוס הם שומנים ולכן עשירים בקלוריות. עוגיה אחת מכילה כ-150 קלוריות. מומלץ להחליף את העוגיות בפירות טריים כגון תפוח עץ, אגס, כוס תותים או בננה קטנה או ביוגורט דל שומן בתוספת 10 שקדים.

   9.   שאריות ארוחות החג אל תשמרו בבית. חלקו אותן לאורחים שיקחו איתם הביתה .

  10.    פעילות גופנית:  פסח – חג אביבי עם חופש ארוך.  נסו למצוא זמן לפעילות גופנית סדירה לפחות שלוש פעמים באותו שבוע.

      בפסח  שמירה על משקל יציב נחשבת הישג יפה מאוד! מומלץ להתחיל מסגרת דיאטה לפני החג – גם אם לא תרדו במשקל לפחות לא תעלו .

בואו נחשב רגע : מצה אחת עם שתי כפות שוקולד למריחה  - כמה קלוריות זה ?!?

בואו נחשב רגע : מצה אחת עם שתי כפות שוקולד למריחה – כמה קלוריות זה ?!?

תפריט דיאטטי לערב חג הפסח :

 

ארוחת בוקר:                ½ מצה או 1 מצה קלה עם כף גבינה 5% שומן

                                   + ירקות

ארוחות ביניים:             מנת פרי

ארוחת צהרים:             ירקות מבושלים או מרק ירקות או סלט ירקות חיים ללא שמן

                                   + קופסת טונה במים או 1/2 גביע גבינה 5% שומן

                                  + 1/2 מצה רגילה או 1 מצה קלה

ארוחת ביניים:              יוגורט דל שומן

                                  + 10 שקדים

ארוחת ליל הסדר:        1/4  מצה

                                    1/2 ביצה

                                    כפית חרוסת

                                    מרק צח עם כופתאה אחת

קציצת דג  "גפילטעפיש"  קטנה

סלטי חסה וירקות טריים – חופשי

ירקות מבושלים

מנת בשר  (ניתן לקחת מכמה סוגים שונים)

4 כפות אורז או תפ"א קטן מבושל

כוס סלט פירות או כדור גלידה סורבה

תפריט לימי החג כ- 1255 קק"ל

ארוחת בוקר:                ½ מצה או 1 מצה קלה

                                   + ביצה קשה וכף גבינה 5%

                                   + ירקות

ארוחת ביניים:              יוגורט דל שומן

ארוחת צהרים:             מרק ירקות

                                   + ¼ עוף או 2 שיפודי פרגית או פילה דג אפוי

                                  + 1 תפ"א בינוני מבושל או 6 כפות אורז

                                  + סלט ירקות טרי עם כפית שמן

ארוחת ביניים:              מנת פרי

ארוחת ערב:                 ½ מצה או 1 מצה קלה

                                  + 1/2 גביע גבינה 5% שומן או קופסת טונה במים

                                 + סלט ירקות עם כפית שמן

שתייה

לילה:                        חטיף מיני שוקולד או חטיף‏ אנרגיה כשר לפסח עד 100 קק"ל

אבל הכי חשוב – שיהיה לכולנו חג שמח וטעים !!

אודות דנה אדוט